Friday, June 3, 2011

Latihan Iman

Assalamualaikum...


Salam mahabbah diucapkan, semoga semua sihat dalam nikmat IMAN dan ISLAM.

It takes a long time to write, dah lama tidak menulis, dan kerinduan utk menulis sangat tinggi, kini baru ada peluang utk menulis, smg kita sama-sama dapat manfaat.

Sekarang saya dan seluruh sahabat2 tahun 3 sedang menjalani Latihan Industri di luar universiti, pastinya bertujuan memberikan pendedahan kepada semua bakal2 engineer bagaimana keadaan pekerjaan bidang industri ini. Sebelum ini saya sering mendengar bahawa keadaan ketika ber LI adalah ber Latih Iman, too many shock and unexpected things, and now I believed it.

Selama ini berada di alam belajar, sebenarnya jauh lebih mudah, jauh lebih tersusun, dan kita hnya perlu belajar, siapkan assignment, get ready for test, exam.. dan yang paling penting mengutip segala pengalaman dan ilmu yang bakal digunakan kelak. Maka apabila dalam tempoh LI ku ini, di tempat ini, bairlah rahsia, benar2 memberikan tarbiyah buat kami bertiga, saya, adik2 saya, ayuni dna anita.
Setiap saat itu adalah amat bernilai, 

" if u want to pray, I give u 10 minutes, then, u have to pay back by going back late for 10 minutes." - by my first supervisr.

Because of that, ramai dalam kalangan pekerja tidak menunaikan solat, kerana pentadbirannya tidak membenarkan begitu. MasyaAllah! Banyk lagi yang ingin dkongsikan, namun tidak mampu untuk dihuraikan, apabila dunia hari ini melihat anda yang bertudung labuh adalah sesuatu yang pelik, walaupun seorang Islam. 

Apakah nasib Malaysia kelak tatkala dicanang-canangkan negara Islam?
Selaku rakyat Malaysia, kita perlu risau dan ambil cakna dengan keadaan ini.

Sepanjang sesi LI saya ini, sememangnya sangat penting berada dalam suatu kelompk jemaah, kerana tatkala ditindas bersendirian, mempertahankan hak secara individu dengan secara kumpulan, pastinya jauh berbeza impaknya. Apabila kafir ramai yang berkuasa, bahkan keseluruhan, maka sewenang-wenangnya hak-hak Islam ditindas, masyaAllah pasti ada hikmahnya kami LI di sini, dan kami masih mencari dan terus membina kekuatan itu.

Semga setiap usaha dan langkah kami ini Allah berkati. Salam sayang fillah buat semua.... semoga kita senantiasa istiqamah dalam setiap perkara.



Orang yang hidup untuk dirinya sendiri akan hidup seperti orang yang kerdil dan mati sebagai seorang yang kerdil. Tetapi orang yang hidup bagi orang lain akan hidup sebagi orang yang 'besar' dan mati sebagai orang yang besar juga... 
~ Sayyid Qutb ~




2 comments:

  1. wah.. mantop!
    Ditarbiyah sebegitu rupa..
    Semantop orang yang menhadapinya..
    InsyaAllah..
    Dipermudahkan.

    ReplyDelete
  2. Syukran buat akhi@ukhti di atas yg mendoakan, hope andai kenali saya, letak nama ya.

    " Tiada daya upaya selain dari izin-Nya "

    ReplyDelete

Followers