Tuesday, September 21, 2010

Ukhuwwah Fillah Abadan Abada ~ Bingkisan Rindu~

Pada hari itu sahabat-sahabat karib, setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal salih). -Az Zukhruf:67, Indahnya persahabatan keranaNya!


Salam Sesuci SYAWAL buat semua teman2ku.. Rasanya pasti kita semua pernah dengar lagu ni,alhamdulillah memang sangat mendalam maknanya buat saya... Mari kita sama2 hayati bait2nya..kalau ada lagu, pasanglah... (^_^)

Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan...
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan

SubhanaAllah, serasa hari ni nak berkongsi kenangan yang tidak mungkin dapat kulupakan... sesungguhnya betapa indahnya ukhuwwah ini. Saya mula mengenali konsep ukhuwwah ini sejak dari zaman pengajian di Sek.Ren.Durian Tunggal,bersama2 Dian,Ani,As,Syidah,Izzah,..sekiranya kalian sedang membacanya, moga2 dalam keadaan sihat dan diberkati ALLAH..Ingat tak mcm mana kita bersungguh study sama2 utk UPSR, then kita beraya bersama2 rumah by rumah kita pergi..namun sekarang, jumpa pun dah tak lagi. Kita masing2 bz dengan dunia kita, malahan kita juga bnyk berubah.. walau bagaimana kalian sekarang, u are my best friend, ingat tu.. moga2 kita dapat bertemu lagi.. dsitulah terciptanya ASDINA, kmudian kita ubah kpada IRANIS.. kenangan masih utuh sahabt2ku.. Moga dapat kita bertemu semula..

Kemudian kita masing2 berpisah, seminggu kita bersama2 di Sek.Men.Durian Tunggal, kmudian saya pndah ke Maahad Al-Ehya El-Karim ( MEKAR ) dan di sini saya bertemu lagi sahabat2 yang mengajarku erti indahnya persahabatan, susah dan payah diharungi bersama.. bersama teman-teman seperjuangan,. MasyaAllah, indahnya saat itu.. 
Siti Adillah, seorang yg sangt kuat usaha utk blajar, u are so hardworking person, ingat tak mcm mana awk sgt suka buat notes dan latihan, kita pergi UM masuk ptandingan silat dan juga dgn adik-beradik tujuh, masyaAllah..dmanakah kalian semua?..rindu sangt.. u am high my dearest.. iAllah kejayaan itu pasti milikmu.. 
Sharifah Mastura, so so positive thinker and determination person, ingat lagu kat atas tu our favourite song.. U teach me English rght, and I teach u Math.. Kita dscuss sama2, jmpa Ustaz,Ustazh.. Selalu juga awk update dengan saya hal2 awk di UIA dulu tp sekarang kita dah jarang2 sangt cntact.. I miss that time.. 
Hirina, smile.... u bring the shine... awk sntiasa senyum and lots of secret.. Bila kita nak jmpa Ina?.. 
Syahidah, first time u get into my dorm, awk dan sharifah, dan dctulah juga mulanya persahabatn kita semua.. Kita selalu juga lmbt chek2 dorm konon..hehe..then, jaga pagar...rindunya.. Rindu nya masakan makaroni goreng.. 
Syidah Yusof, ajk Ibadah...selalu usik2 awak.. Ingat tak awk cerita dengan kami sesuatu perkara and I cannot stop crying.. Saat itu sangat ku rindui.. Sorry my lovely frend coz i cannot help u, I'm very2 sorry.. Min, the latest news about your grandmother, takziah saya ucapkan.. Dan min siapa x kenal dengan bnyk idea.. kita pernah sama2 plan and jalankan utk persembahan, ingat tak.. best sgt time tu.. 
Juwairiyah, now u are in Morocco.. miss u so much..kita selalu bncang2 dan hafal sama2...saya hmpir2 je akan jmpa awk kat sana.. tp Allah tahu apa yg terbaik.. saya kat UTeM akhirnya...
Mastura, apa khabar awk?..Saya baru dapat tahu pasal mak awk, takziah ya sgt lambat ucapkan.Mas, habis prep je, pgi class mas, tgk awk buat apa... Dapat markah, kita share result... Rindunya...
MasyaAllah terlalu bnyk knangan di MEKAR..dengan Ustaz Ustazah lagi.. Allahuakbar!... Smg dapat ke sana mnyumbang bakti.. Ingat lagi pada Haruman Mawaddah?... (^_^)
Juga kak Min, kak Aten, yang sntiasa byk ajar saya erti perjuangan dan pelajaran, apa2 x fahm tnya kakak..then, PUM kita.. wah..rindunya... and kak Amiratul, akk dah brapa baby sekarang?..dah lama x update perkmbangan kita.. we always chit chat mlm2.. your story sgt2 mantop..and kak Amrina ,kak Amiratul juga yang byk ajar kita hal2 agama.. until now, I still remeber kkak semua..kak bai, kak roziana, kak amy.geng2 akk.. kak zhafa pun... Mar,adik yg sangt rajin dalam kelas 3k, smpai matric dan smpai Uni akhirnya bjaya ambil kos medc.. Kak kagum dgn awk...ramai nak dsebutkan sebenarnya... terlalu indah knangan ini..kenangan Kelas 3 Khadijah...huhu.. biarlah masih segar utk kita semua.. 4 tahun dari kelas peralihan sampai akhirnya kita berjaya dalam PMR, kita berpisah akhirnya.. Masya Allah, ketika ketika kalian hntar saya waktu last kita jmpa, as saya dapat tawaran ke KISAS, waktu tu memang x dapat nak lupa... Kita sama2 menangis, kita tak tahu bila boleh jmpa lagi.. dan memag akhirnya kita jarang dapat spend masa.. memang masa kita ramai2 pindah... ke sekolah2 lain, dapat twaran.. dan dsana tercipta lagi knangan indah... masyaAllah, hebatnya aturan Allah!

Walaupun mgkin kini ramai antara kita dah berubah, ada yang dah settle.. ada yang bz dgn life.. Kita pnah ada knangan indah bersama..InsyaAllah, smg kita dapat bertemu lagi... Mudah-mudahan.. I always wait that time... Rindu sgt kat kalian semua... 

And this time first time saya keluar dari Melaka ke Kisas.. starting my life kenal dan bercampur dengan insan bergelar lelaki.. Tarbiyah ALLAH amat indah dan sangt cantik..di Maahad, semua perempuan, saya blajar byk ilmu serba-serbi, memang dctulah permulaannya.. Kemudian di Kisaslah, pula tmpat saya blajar erti ikhtilat, organisasi Islamic.. Tarbiyah dan perjuangan ISLAM... 
bermula dengan kelas 401, kenal Aisyah Idris... my lovely friend... dia seorang yg unik..enti bnyk bnu ana terutama dalam RESTU, even enti dah masuk UIA , b4 that di DQ, miss that moment... dan majalah HAWA.. then, kita dvide kelas... hm... still satu dorm, alhamdulillah... rumah OMAR..
dalam dorm yg sangt ceria, Faten zuaini dengan moto polis..hehe..palingx  leh lupa..karangan english yg aten buat... 
anith, guru english kami..hehe... powerful english.. anith relx je study tp mantp! 
Fareha,alhamdulillah sampai KMM jodoh kita so sweets sis, solehah, bila nak jmpa ni, akk rindu kat awak.. wan, syu, anis, naza walau skejap cuma,diana yg sgt byk bntu akk ajarkan add math, and fizik..kita pnah plan sama2 nak ambil medic, tp x kesampaian, but I proud of u sis...
Baie...kecoh,havoc, ceria tulah sifat nya... rindu kat Bai'e... byk rahsia ni.hehe..
Liyana yg sgt comel, cuti tak skarang ni?..study2... tukar aliran,and the bestlah liyana....alhamdulillah...syifa',satu kelas 503 kta..mcm2 hal kan... x leh lupa...
Fidah Sabah... paling nakal dalam dorm and ur naughty make me miss u so much...
Gabung dgn Nisah juga, hehe..alhamdulillah still dapat jmp Nisah di KMM, jadi pelakon utama ni... ingat lagi?
Ina, kita x lama tp knangan kita indah dik.. alhamdulillah ina di UiTM sekarang..teruskan...
Sarah Syafiqah, the writer terbaik.. kita masuk prtandgn apa ya.. x ingat dah.. tp with u..dgn cerita2 dan agenda macm2 y kita plan.... now u in UIA and alhamdulillah.. nak tulis bnyk lagi.. x mampu... indahnya ukhwwah ini... our class 503 yang sangt2 best( nak sebut ramai ), Restu(kenangn dan byk ilmu ku perleh, thanks all),Career Club,Badar( tarbiya yang sangt mantap, istiqamah,iAllah)... bnyk knangan...
Allahuakbar!... Teringat bagaimana tarbiyah dari kakak2 BADAR, kak wan, kak nurul.. masyaAllah, memang saya benar2 faham kini apa yg kalian ingin sampaikan... Susahkan bawa ISLAM ini...Allahuakbar!
Terima kasih ukhti sekalian... now I understand... (^_^)
Semoga insan2 yang pernah ku kenali semua ni sama da tertulis nama atau tidak, sebenarnya ramai lagi insan2 yg kita punyai kenangan, amat2 drindui.. semoga kalian dbekati Allah dan dberi pluang kelak utk kita bertemu dan kmbali menyulam ukhuwwah... 

InsyaAllah next episode.... our KMM and UTeM.... best memory...

2 comments:

  1. i' m watting for your next episode..hehe

    ReplyDelete
  2. to Sufi: insyaAllah.. coming soon... step by step..thanks.. (^_^)

    ReplyDelete

Followers