Sunday, July 17, 2011

Tersurat dan Tersirat

TERSURAT dan TERSIRAT

Syukur alhamdulillah kerana masih dikurniakan nikmat IMAN dan ISLAM, semoga nikmat ini akan sentiasa bersama, semoga diriku mampu untuk senantiasa bernafas dalam jiwa seorang hamba.

Detik masa berlalu semakin pantas, kita telah pun melalui Nisfu Sya'ban dan kita berdoa agar kita diberi peluang untuk menemui dan melalui tarbiyah dalam institusi Ramadhan, insya Allah.
InsyaAllah semoga posting kali ini bakal mencambahkan nur iman dalam diri, serta memberikan manfaat buat semua. Setiap yang ditulis adalah peringatan buat diri sendiri terutamanya, sebagaimana firman Allah SWT:

" Dan tetaplah memberi peringatan, sesungguhnya peringatan itu bermanfaat buat orang-orang yang beriman " ( Az-Zariyat:55 )


Google
Apabila anda melihat gambar di atas, apa yang anda fikirkan? Boleh jadi ia adalah album, mungkin juga buku. Gambaran yang kita lihat secara tersurat, sama sekali tidak menjanjikan apa yang tersirat di sebaliknya.


Kita renung dan kita perhatikan pada raut wajah di atas, wajah seorang ibu tua. Mungkin ibu ini sedang memikirkan anak-anak yang berjauhan darinya. Atau mugkin ibu ini sedang memikirkan nasib dirinya. Tiada siapa yang tahu apakah yang bersarang di kepalanya di sebalik kekeruhan yang tersurat pada wajahnya.


SURATAN KEHIDUPAN

‎'TAKDIR tuhan itu terlalu unik untuk dinilai,
disebalik apa yang tersurat, jauh dari apa yang tersirat'

Inilah uniknya sebuah kehidupan itu.
Lahir seorang anak adam ke muka bumi ini, telah dilukiskan apakah garisan kehidupannya.
Kita juga mengetahui TAKDIR itu ada yang boleh diubah dan ada juga yang tidak boleh.

Semakin usia menginjak dewasa, kita semakin kenal pelbagai ragam dan liku dalam kehidupan ini.
Jika kita meihat diri seseorang itu hanya dengan melihat apa yang ada padanya, kita akan mudah menghukum dengan sebuah analisis yang amat ringkas. Walaupun yang tersurat itu lebih dekat untuk difahami, namun itulah uniknya setiap kirimanNya, tiada apa yang mudah dalam hidup berujian ini.

Oleh itu, kita perlu sedar bahawa TAKDIR yang telah DIA tetapkan olehNya berbeza mengikut kapasiti penerimaan hambaNya. Sebagai seorang hamba yang faqir lagi hina, kita sama sekali tidak wajar mempersoalkan TAKDIR yang telah ditetapkanNya, bahkan kita perlu senantiasa bersangka baik dengan ALLAH SWT.

Allah ta’ala berfirman:

مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ

Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri. (QS. Al-Hadid: 22-23)

Maka janganlah kita meratapi TAKDIR ketentuanNya kerana pasti ada hikmah yang tersirat di sebaliknya.


MEMAHAMI TAKDIR

Dalam kita memahami TAKDIR yang mendatang, perlu kita bersikap rasional agar kita tidak menyalahkan takdir begitu juga tidak terlalu bergantung pada takdir.

Sebagaimana hari-hari yang saya lalui tatkala kini berada di rumah, sehari-hari dengan keluarga, kita semakin memahami apakah yang tersirat di sebalik tiap-tiap perkara yang berlaku dalam kehidupan kami.

SubhanaAllah! Terlalu unik apa yang DIA siratkan. Kini saya semakin mengerti, apakah seribu kekusutan yang sarat ditanggung oleh mereka walau seringkali hanya senyuman dipamerkan. Betapa sesungguhnya wajah yang tersurat memancarkan kebahagiaan, terlalu jauh daripada apa yang tersirat di dalamnya.

Oleh karena itu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

Bersemangatlah dalam hal yang bermanfaat bagimu. Dan minta tolonglah pada Allah dan janganlah malas. Apabila kamu tertimpa sesuatu, janganlah kamu berkata: ‘Seandainya aku berbuat demikian, tentu tidak akan begini atau begitu’, tetapi katakanlah: ‘Qodarollahu wa maa sya’a fa’al’ (Ini telah ditakdirkan oleh Allah dan Allah berbuat apa yang dikehendaki-Nya) karena ucapan’seandainya’ akan membuka (pintu) setan.” (HR. Muslim)


Semoga ada sinar untuk hari esok...


TAKDIR SEORANG PEJUANG

Dahulu, kini seorang pejuang,
Harapan diutuh sehingga akhir hayat,
Mati sebagai pejuang..

Pejuang yang diharapkan,
Pejuang agama menjulang ke serata dunia,
Saat semangat berkobar mendaulatkan agama,
Takdir ketentuanNya obor p'juangan keluarga menyala.

Hari-hari yang dilalui sangat menuntut pengorbanan suci,
Kapasiti seorang hamba apa kah yang mampu dilalui?
QaddaraAllah tak siapa ketahui,
Biar perih, jerih akan tetap dilalui..

Inilah resmi sebuah TAKDIR ilahi,
Demi kesinambungan kehidupan dijalani,
Biar mungkin pada TERSURAT dilihat gagal beraksi,
Namun hanya DIA Maha Mengetahui TERSIRAT disebalik semua ini.

TAKDIR mengatasi TAKDIR,
Ku pasrah dan ku akur,
DIA pencipta akan TAKDIR,
Pasti DIA juga yang akan menemukan TAKDIR.

Semoga bisa bertahan,
Kukuh dalam barisan,
Walau tawa dalam tangisan.






~ Al-Faqir ilaAllah Nur Syawana Murad ~




No comments:

Post a Comment

Followers