Thursday, October 6, 2011

Mampukah aku?

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT atas segala nikmat dan kurniaanNya yang tidak pernah putus.
Biar pun hamba-hambaNya sering melupakanNya, namun tidak pernah satu saat pun kita terlepas daripada pemeliharaanNya. SubhanaAllah!

Sudah lama saya tidak menulis sebarang buah fikir dalam blog ini, sedangkan menulis adalah salah satu therapy terbaik buat pembentukan jiwa dan fikrah. Harapan agar setiap tulisan yang tercatit ini, bakal menjadi panahan-panahan buat hati yang gersang dari roh Jihad agar kembali pulih dan hidup.

ABNAUL HARAKAH

Saat mendengar perkataan di atas, mungkin ada yang baru pertama kali dengar dan mungkin juga telah muak mendengarnya. Manusia pasti mempunyai pelbagai persepsi dan reaksi. Dan abnaul harakah juga adalah manusia, yang tidak lari dari sebarang persepsi. Menjadi anak-anak gerakan Islam ini, bukanlah suatu penghargaan daripada manusia secara zahirnya. Bahkan, Allah SWT memilih dalam kalangan hamba-hambaNya yang benar-benar ikhlas ingin memperjuangkan deen Allah ini.

Kata Sa'ad Bin Abi Waqqas :

" Aku adalah anak panah Islam, campaklah aku dimana sahaja, akan aku sebarkan Islam ini "

Saat Bin Abi Waqqas adalah salah seorang anak muda yang terawal memeluk agama Islam, setelah Ali Bin Abi Talib. Beliau merupakan seorang anak yang sangat taat dan patuh pada kedua ibu bapanya. Sehinggakan saat baru memeluk Islam, ibunya mengugut tidak makan dan minum sehingga Saad keluar daripada Islam. Namun, itu sedikit pun tidak menggugah imannya bahkan lebih kental menghadapi musibah sehingga akhirnya ibu Saad mengalah dan tidak lagi mengugutnya.

Kita tidak mampu menjadi seteguh itu barangkali, namun bukan bermakna kita perlu mudah tunduk pada masalah yang mendatang. Anggaplah semua yang hadir adalah sebagai rintangan dan dugaan untuk sebuah imbalan yang tak ternilai harganya kelak.

PINTU ITU

Sebagai manusia biasa, kita tidak lari dari sebarang masalah bahkan menjadi luar biasa kerana kita adalah Abnaul Harakah. Bagaimana kita bisa membiarkan jiwa menjadi rapuh?

Sesungguhnya bukan mudah bernafas dalam jiwa hamba
Dalam ribuan bahkan jutaan ummat manusia, kita dipilih untuk bersama-sama bertemu dan melalui pintu itu. Iaitu pintu yang sama dilalui oleh para Nabi dan pejuang-pejuang Islam. Lalu, adakah kita ingin menyesali taqdir ini? Kita bukan memulakan tetapi kita hanya meneruskan perjuangan Baginda. Pun begitu, kita seringkali mengeluh dan adakala berburuk sangka. Sedarilah betapa bertuahnya setiap Abnaul harakah ini, kerana sedia dibimbing dan membimbing. Setiap langkah kita berjuang ikhlas keranaNya, adalah langkah yang mendapat keredhaanNya.

ROH JIHAD

Tiuplah roh jihad ini agar selalu hidup jiwa dan raga kita, jangan biarkan diri hanyut dalam masalah yang tidak akan pernah putus. Kerana hidup ini memang bertujuan untuk menyelesaikan masalah-masalah yang hadir di sekeliling kita. Biarlah kita kelak mengakhiri hidup dengan hembusan nafas seorang pejuang yang mewakafkan diri buat sebuah perjuangan Islam.


Islam tidak pernah rugi andai kita mahu berpaling dari perjuangan ini, 
Islam sentiasa membuka dan memberi peluang buat semua,
Sama ada mahu membawanya dan bertemu Rabbul I'zzati kelak,
Dalam keadaan manusia yang bernafas dalam jiwa hamba,
Atau hamba yang hanya bertopengkan manusia.





From my bottom heart,
Soldier of Allah ~


No comments:

Post a Comment

Followers