Sunday, October 16, 2011

Wanita Makhluk Emosi

MAKHLUK CIPTAAN ILAHI


Alhamdulillah masih diberi nikmat IMAN dan ISLAM sehingga ke saat ini. Saat saya menulis topik ini, saya menulis dari hati berpandukan kebijaksanaan aqal milik Ilahi. Mudah-mudahan dihindarkan dari sebarang su'uzzhon iaitu buruk sangka dalam kalangan pembaca.

Membaca dan menulis adalah suatu therapy yang sangat sinonim dengan diri ini, dipersilakan dan digalakkan untuk menilai dan memberi komentar. Semoga dapat bertambah manfaat buat diri dan semua, insyaAllah semoga kelak mampu menghasilkan tinta setajam kalam Syed Qutb.

WANITA MAKHLUK EMOSI?

Mungkin bagi sebilangan pembaca wanita merasakan tidak adil statement ini, namun hakikatnya ini adalah realiti. Dan setiap yang diciptakanNya terkandung 1001 hikmah dan kebaikan. Sabda Rasulullah SAW,

" Berwasiatlah (memberi pesanan dan tunjuk ajar secara berhikmah) kalian kepada para wanita kerana mereka itu diciptakan dari tulang rusuk, dan bahagian yang paling bengkok dari tulang rusuk adalah bahagian paling atas. Bila engkau paksakan untuk meluruskan maka engkau akan mematahkannya. Namun bila engkau biarkan begitu sahaja, maka ia akan terus membengkok. Maka berwasiatlah kalian kepada wanita. "

Sememangnya bukan mudah untuk memimpin dan mendidik seorang mahkluk emosi, adakala menyebabkan seorang lelaki gagal mengerti apa yang ada dalam diri seorang wanita itu. Namun begitu, inilah satu keseimbangan yang Allah ciptakan kerana prinsip dalam kehidupan ini adalah berpasang-pasangan. Semua yang diciptakanNya adalah berpasangan. Dia menciptakan seorang lelaki sebagai makhluk rasional, dan ini diseimbangkan dengan sifat emosi dalam diri seorang wanita.

HASSAN AL-BASRI DAN RABIATUL ADAWIYAH

Saat Imam Hassal Al-Basri bersama temannya bertandang ke rumah Rabiatul Adawiyah, dengan bertujuan meminangnya untuk salah seorang dari mereka. Syarat yang diberikan oleh Rabia'ah adalah dia akan memberikan jawapan setuju atau tidak jika soalannya terjawab. Lalu beliau bertanyakan berapakah nafsu bagi lelaki dan berapakah nafsu bagi wanita?

Hassan Al-Basri menjawab,

Lelaki mempunyai satu nafsu, manakala wanita mempunyai 9 nafsu.
Rabiatul Adawiyah tersenyum lalu berkata, jika begitu mengapakah kau tidak dapat menahan nafsumu walaupun hanya mempunyai satu nafsu sahaja sedangkan aku mampu menahan nafsuku yang sebanyak sembilan nafsu.

Mendengarkan ucapan ini, seraya Hassan Al-Basri dan temannya berasa sangat sedih dan teresak kesedihan dan segera meminta izin pulang.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Melalui hadis serta pengkisahan di atas, maka kita dapat melihat terdapat dua sudut pandang berbeza dan keperluan yang melengkapi antara 2 jantina ini. Atas sebab itu, Rasulullah nisbahkan wanita dengan tulang rusuk yang bengkok kerana susah untuk dipelihara namun sangat berharga dalam anatomy kejadian manusia. Dan kerana itu juga Imam Al-Ghazali menukilkan nisbah nafsu ini. Maka atas sebab itu, wanita istimewanya kerana sifat emosional nya. Begitu juga kaum lelaki, istimewanya sehingga diangkat sebagai ketua kerana pakej rasional yang dimilikinya.

BAGAIMANA MENGHADAPI MAKHLUK EMOSI INI?

Interaksi antara kedua-dua gender ini berlaku pada setiap saat, masa, dan diperlukan untuk kebanyakan urusan seharian samada rasmi mahupun tidak rasmi. Sama sebagai pasangan suami isteri mahupun sebagai pasangan dalam merencanakan gerak kerja dalam sebuah organisasi. Dalam sebuah organisasi, pasti ada nakhoda dan pembantu, begitulah seterusnya. Dari sebesar-besar jawatan hinggalah sekecil-kecil jawatan.

Seorang wanita yang sempurna akan memastikan apa yang ada di sekelilingnya di jaga rapi dan terpelihara, inilah keistimewaan emosional dan sensitivity seorang wanita. Manakala bagi seorang lelaki yang rasional akan melihat banyak lagi perkara yang perlu difikirkan untuk masa mendatang, satu bentuk perancangan dan tindakan yang lebih besar. Maka apabila berlaku pertembungan antara dua perkara ini, menimbulkan salah faham.

Apabila berlaku salah faham, makhluk emosi sudah pasti akan lebih memendam rasa tetapi sebaliknya bagi makhluk rasional iaitu seorang lelaki sangat bijak mengawal emosi diri. bahkan seolah-olah tiada apa yang terjadi. Statistik yang dikeluarkan oleh Star Online Study July membuat kajian terhadap wanita seluruh dunia, dan wanita di Malaysia menduduki tangga ke-16 paling stress dalam dunia. Antara sebabnya adalah faktor perhubungan, ekonomi, salah faham dan sebagainya.

Untuk mengatasi masalah ini, kita rujuk semula apa yang dikatakan baginda.

" Mukmin yang paling sempurna iman adalah yang paling baik akhlak antara mereka. Dan sebaik-baik kalian adalah yang paling baik terhadap isterinya. "

Penerangan ringkas di atas memang dinukilkan hubungan suami isteri, namun ia sebenarnya adalah suatu penerangan umum bagaimana lelaki yang baik melayani wanita yang bekerja dengannya dengan sebaiknya. Maka dengan ini, akan saling menjaga maruah diri, cubalah aplikasikan dalam urusan kita seharian.

Bukan bermakna seorang wanita itu menyusahkan tetapi sesungguhnya sedarilah banyak nisbah pahala Allah kirimkan melalui seorang wanita itu.

UNTUK MAKHLUK RASIONAL

- Cubalah tanamkan sedikit demi sedikit sifat sensitif dalam diri untuk perkara-perkara yang berlaku di sekeliling anda. Memang sensitivity, namun sering melihat apa yang tidak dimiliki sedangkan yang dimiliki jarang dihargai.
- Seimbangkan keadilan anda pada semua makhluk emosi tidak kira samada bekerja bersama anda mahupun mereka yang di luar anda kira perlu perhatian anda.
- Jagalah tutur kata dan setiap tindakan, siapa kita sekarang mencerminkan siapa kata akan datang.
- Seorang wanita itu akan cuba sedaya upaya menjadi keras di hadapan anda, walaupun dia rapuh sebenarnya...

  
 BUAT MAKHLUK EMOSI

- Kawallah emosi kurniaan Ilahi dengan IMAN yang padu, jangan kita risaukan adam yang memberikan rusuk mereka buat kita
- Jadilah seorang yang kukuh baik dalam mahupun luaran kita
- Dalam apa jua keadaan pun, senantiasalah kita cuba untuk berfikiran positif
- Contohilah srikandi-srikandi terdahulu
- Jadilah seorang yang memudahkan bila berurusan.
- Biar tiada siapa yang ingin memahami, sedarilah kita punyai ALLAH di sisi..



Semoga Allah membuka pintu hati kita agar menjadi bermanfaat di mana sahaja kita diletakkan, bersama siapa pun kita berurusan. Jazakumullah!

No comments:

Post a Comment

Followers