Monday, April 23, 2012

Harga sebuah KOMITMEN




Amar memandang skrin laptopnya lama, kelihatan tegun di situ.


Asra menegur Amar,

" Kenapa ni Amar? "


Amar terdiam, sambil menyeka air mata yang menitis dia menunjukkan tulisan yang dibacanya.

Pesan As-syahid Imam Hassan Al-Banna,

" Sesungguhnya tanggungjawab melebihi masa yang ada "


Terngiang-ngiang pengisian Ustaz Halim ketika usrah mereka petang tadi, kerja-kerja mencetak manusia ini memerlukan pengorbanan yang amat tinggi, kerana tanggungjawab kita melebihi masa yang ada. Ini bagi mereka yang benar-benar meletakkan dakwah Islamiyah komitmen tertingginya. Begitu jugalah Allah meletakkan dia dalam kalangan hamba-hamba yang diberi keutamaanNya.

Amar sedih mengenangkan dirinya, apakah aku di kalangan mereka yang meletakkan komitmen yang tertinggi untuk jihad dan berjuang atas dakwah ini? Aku masih banyak berdolak dalih, sehingga menyebabkan sahabat-sahabat lain terkorban untukku.. Allahurabbi..


Rintih Amar di hadapan Asra.. Asra sendiri turut tersentuh dengan luahan hati sahabatnya.

" InsyaAllah Amar, aku pun terpukul apa yang Ustaz kata tadi. Kita hanya datang usrah, itu pun sekali sekala, tak konsisten. Program-program dakwah sangat banyak yang perlu penglibatan kita, dulu aku rasa aku taklah diperlukan sebab ramai lagi yang hebat-hebat. Setakat macam aku ni, rasanya macam tak effect apa pun. Tapi bila tengok Haikal, Azif, yang lain-lain tidur pun tak cukup, kerja-kerja assignment sama banyak dengan kita tapi masih tegar bagi komitmen, dorang tak pernah marah pada kita apatah lagi berkecil hati. Selalu meraikan kita, aku nak berubahlah. " Panjang Amar berkongsi perasaannya.


Amar bertambah sedih mendengar luahan sahabatnya seolah-olah memahami gejolak perasaannya. Alhamdulillah dia ingin memberi KOMITMEN nya kerana dia tahu betapa mahalnya harga sebuah komitmen dalam gerakan dakwah Islam ini. 

" Thanks Asra sebab faham, aku nak berubah juga, aku nak beri yang terbaik dan buat yang terbaik semampu daya yang boleh. Untuk Islam ini, perjuangan kita hari ini untuk generasi akan datang. Besar atau kecil, hebat atau tidak itu bukan ukuran. Yang penting sejauh mana kita sudi bagi komitmen untuk bersama-sama menggerakkan dakwah ini. " Ujar Amar.


Mereka berdua kembali bersemangat dan sedar ISLAM ini bukan tugas seorang atau dua orang tetapi tugas semua orang. Sayangnya, bukan semua yang sudi memberi komitmen ini. 

" Aku tidak kisah akan pandangan manusia kerana yang paling aku kisah pandangan Allah. Kelak bila aku di hadapanNya kelak, Dia mengetahui inilah harga sebuah komitmenku kepada dakwah dan perjuangan ini. Ya Rabb, terimalah hamba menjadi pejuang agamaMu. " Doa Amar di dalam hatinya sambil melangkah dengan semangat!



" Memang seperti itulah dakwah. Dakwah adalah cinta. Dan cinta akan meminta semuanya darimu. Sampai fikiranmu. Sampai perhatianmu. Berjalan, duduk, dan tidurmu.. Bahkan di tengah lelapmu, isi mimpimu juga tentang dakwah. Tentang ummat yang kau cintai.. Lagi-lagi memang seperti itu, dakwah menyedut saripati energimu. Sampai tulang-belulangmu. Sampai daging terakhir yang menempel di tubuh rentamu. Tubuh yang luluh lantak diseret-seret. . Tubuh yang hancur lebur dipaksa berlari. "


(KH.Rahmat Abdullah)







~ Al-Faqir ilaAllah ~
Nur Syawana Bte Murad
11.11
~ Solace





1 comment:

  1. komitmen. satu perkataan je. tapi besar maknanya. apatah lagi untuk menuju ke jalan-Nya. perlu istiqamah dan sebagainya. semoga saya, awak, dia menjadi anak yang solehah dan muslimah yang sejati. ;)

    ReplyDelete

Followers