Sunday, October 30, 2011

Nilaian UKHUWWAH

" Kami datang dari semua sudut bumi,
untuk menjadi gelas kosong,
yang siap diisi "

petikan dari "Negeri 5 Menara"


Saat saya membaca lembaran pertama buku " Negeri 5 Menara " ini, saya sudah terpaut dengan sorotannya. Alhamdulillah, sangat banyak intipati tarbiyah serta nilaian ukhuwwah yang digarap sehingga mampu untuk saya terus kan kepada helaian demi helaian seterusnya. Namun posting kali ini bukan menceritakan mutiara-mutiara yang saya peroleh dari buku tersebut. InsyaAllah untuk itu juga akan saya post pd artikel akan datang.

Ukhuwwah yang didasari AQIDAH


UKHUWWAH

Apa yang saya maksudkan dengan 3 rangkap pertama di atas adalah ibarat kami sendiri, datang dan bertemu dari sudut bumi yang berbeza dan kita tidak kenal sebelum ini. Kita bertemu dan mengenali erti tarbiyyah dan tadhiyyah iaitu pengorbanan. Kita ibarat gelas kosong yang sedia untuk di isi, di isi dengan garapan tarbiyah dan fikrah islamiyah sehingga akhirnya hati-hati ini mampu terikat dengan utuh harapnya atas satu dasar. Iaitu dasar aqidah yang satu. 

Ukhuwwah Islamiyyah yang dirasai ini bukanlah suatu yang istimewa tanpa sebuah perjuangan. Dalam medan juang ini, seringkali kita jatuh dan bangun semula dengan sokongan dan dorongan sahabat-sahabat yang disayangi kerana Allah. Namun, apakah nilaian ukhuwwah itu?

Jika benar kita saling menyayangi kerana Allah, 
Adakah kita sudi ditegur dan menegur?
Adakah kita sedia menerima kebenaran walaupun pahit untuk ditelan?
Adakah kita sedia menampung kelemahan sahabat agar saling melengkapi?
Adakah kita sedia memaafkan dan berlapang dada?
Adakah kita sanggup bersama saat susah dan senang?


" Ukhuwwah bukan hanya di bibir, tetapi di hati "

Realiti vs Fantasi

Kehidupan seorang pelajar di universiti mahupun di sekolah sangat banyak diluangkan dengan sahabat-sahabatnya berbanding keluarga. Siapa sahabat kita hari ini sebenarnya banyak mempengaruhi siapa kita kelak. Kerana itu hadis Rasulullah SAW, jika bersahabat dengan pembuat besi, maka kita turut terkena percikan api, siapa yang bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita turut terkena wangiannya.

Realiti dalam dunia abnaul harakah, kekuatan sebuah ukhuwwah sangat penting. Berapa ramai yang tidak mampu benar-benar memahami ukhuwwah dalam Islam dan akhirnya kecundang dari jalan-jalan dakwah yang penuh rintangan. Kita boleh mengimpikan sebuah persahabatan yang indah-indah ibarat di alam fantasi, namun begitu pula kita sendiri perlu menjadi seideal mungkin.

Sahabat sejati dunia akhirat

KERANA ALLAH

Bukan ingin memberikan tips mahupun tunjuk ajar, kerana diri ini bukanlah selayaknya namun cuma sekadar memberikan sedikit perkongsian buat persahabatan kita.

Firman Allah SWT dalam surah Al-Mulk ayat 23,
" Katakanlah, " Dialah yang menciptakan kamu dan menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati nurani. (Tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur. "
Abanul harakah adalah manusia, dan manusia tidak sempurna. Maka sangat berkehendak kepada nasihat dan teguran supaya boleh menjadi lebih baik dari masa ke semasa.

Atas nama cinta,
Kita bertemu dan mengikat ribatul ukhuwwah,
Ukhuwwah yang dibina kerana Allah

Atas nama cinta,
Setiap ikhwah adalah sahabat yang perlu diperhati,
Kasih sayang disebar buat semua tanpa rasa ingin dipeduli,
Kerana kita tahu ada Allah yang setia untuk peduli

Atas nama cinta,
Kita berjanji untuk sedia ditarbiyah,
Kita berjanji untuk sedia menerima arahan,
Kita berjanji untuk sedia di susun atur

Namun,
Bila diberi teguran dan ketukan pada hati,
Kita tidak sudi bahkan memungkiri janji,
Bukankah itu satu proses tarbiyah diri?

Atas cinta ilahi,
Tashih kembali niat diri agar tidak tersasar dari jalanNya,
Kasihilah kesemua sahabat seperjuangan ini seadilnya,
Hati ini di didik oleh tuannya.

Bagaimana tuannya, begitulah hatinya
Sekiranya tuannya bersikap pentingkan diri,
Maka begitulah hatinya.

AZAM SAHABAT

Dalam rukun ukhuwwah, kita sedia maklum. Agar berlapang dada, kesamarataan, dan melebihkan sahabat. Maka berazamlah agar kita memenuhi rukun-rukun itu, kerana syarat sah rukun adalah apabila kesemuanya dipenuhi. Memang bukan berdosa tetapi inilah satu proses tarbiyyah dan tadhiyyah diri agar jalan juang ini mampu kita redahi. InsyaAllah, mudah-mudahan istiqamah di jalanNya!





    

2 comments:

  1. Alhamdulillah terima kasih k.wana...mungkin dalam masa 2 tahun terawal kita mula menapak dalam jalan juang, byk sgt membazir masa untuk ambil kira soal hati terutamanya saya..syu'ur antara sahabat..insyaAllah setahun yang akhir ni...kita sama2 suburkan...memenuhi rukun..igtkan saya selalu kerana saya seorang plupa~~

    ReplyDelete
  2. to Islah Fillah :

    InsyaAllah sis, kta sama2 saling mengingatkan antara satu sama lain. Bersamalah kita memanfaatkan peluang dan ruang ini.

    ReplyDelete

Followers