Thursday, December 23, 2010

Ya, Pilihan di TANGAN Kita

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah, akhirnya dapat saya update blog hari ni setelah melalui pelbagai urusan yang mendatang.
Sekali lagi marilah kita panjatkan kesyukuran atas nikmat IMAN dan ISLAM yang dkurniakanNya.

ALHAMDULILLAH!

InsyaAllah artikel yang akan saya catatkan ini adalah agak berat dan mohon untuk kita sama-sama sudi untuk berfikir dan membuka minda.



MAHASISWA PEDULI


Jika kita meneliti bilangan IPT yang bertapak di atas bumi Malaysia ini, pasti kita sedar betapa banyaknya pusat-pusat pengajian Tinggi yang tumbuh, belum masuk lagi untuk Kolej-kolej serta Politeknik-Politeknik. Setiap institusi pengajian ini pastinya menaungi ramai bilangan MAHASISWA yang belajar dan menimba pelbagai Ilmu demi mencapai masa depan yang cemerlang. Lalu apabila perkiraan lanjutan dibuat di mana saya khususkan buat MAHASISWA muslim, saban tahun pasti akan lahir sekian ramainya graduan dari setiap satu Institusi ini. 

Persoalannya kini...

Adakah setiap GRADUAN yang lahir ini berkualitikan MINDA seorang Muslim yang Mukmin yang akan memberikan IMPAK serta MANFAAT yang besar buat Agama, Bangsa dan Negara?

Adakah kita sebagai Mahasiswa ambil PEDULI akan hal-hal yang berlaku dalam negara kita terutama utk perkara-perkara yang besar seperti EKONOMI, POLITIK, dan SOSIAL?

Sejujurnya RAMAI kalangan kita tidak mahu ambil PEDULI tentang perkara-perkara penting ini, kerana kita asyik dengan KESERONOKAN dan HIBURAN yang ada di sekeliling kita. 

Saya juga seorang Mahasiswa, dan saya telah berada 3 tahun di alam kampus ini, melihat sendri RAGAM masyarakat kampus kalangan MAHASISWA Muslim sendri, terlalu jauh ciri-ciri seorang MAHASISWA MUSLIM yang ada pada diri setiap Mahasiswa Muslim kita hari ini. 

Maka agak-agaknya layakkah title MAHASISWA Muslim yang kita bawa ini?

Besar sebenarnya peranan seorang MAHASISWA MUSLIM ini, kita bukan sahaja mengejar impian untuk menggenggam segulung IJAZAH, namun apa yang lebih penting kita mendidik diri serta membentuk diri agar menjadi seorang DUTA ISLAM kerana kita akan menyampaikan MESEJ ISLAM ini pada masyarakat sekeliling kita. Memang tugas sebagai khalifah ini adalah tugas setiap hamba Allah, namun sedarlah bahawa apabila kita menimba ilmu khusus untuk kemahiran profesional, memasuki sesebuah institusi pengajian tinggi, maka kita perlu merealisasikannya lebih lagi. 

Namun sayangnya tidak ramai memahami hakikat ini. Ada sebahagian yang berpendapat:

- Saya bukan budak sekolah AGAMA pun, biasa-biasa je cukuplah.SEGAN nant org kata ALIM sangat.
- Saya tak layak lah, banyak kerja nak buat. Tak sempat nak fikir hal-hal lain.

Jika ada segolongan yang menawarkan bersama-sama perjuangan ISLAM, pasti tidak ramai yang ingin turut serta kerana tidak ramai rakan MAHASIWA lain yang turt serta. Benarlah apa yg dikatakan oleh Baginda Rasulullah SAW :

" Islam itu datang dalam keadaan ASING, dan akan kembali dalam keadaan ASING. Maka bergembiralah siapa yang dalam ASING itu. "
Lalu kini kita saksikan bagaimana keadaan MAHASISWA Muslim kita, jauh dari realiti seorang pejuang Islam. Bagaimanakah keadaan dan hala tuju negara kita ini 10 tahun akan datang? Pernah kah kita fikirkan? Adakah akan tertegaknya negara Islam yang menjalankan hukum dan undang-undang Islam? 


Maka siapa kah pemimpin akan datang jika bukan golongan terpelajar KINI?



MAHASISWA DAHULU 


Walaupun tiada satu kriteria yang jelas bagi menentukan ciri-ciri seorang mahasiswa, namun secara umumnya mahasiswa perlu mempunyai ciri idealisme, intelektualisme dan aktivisme. Ketiga-tiga ciri tersebut dapat dilihat dalam gerakan mahasiswa sejak tahun 1960-an hingga abad ke-21 ini.

Sebagai tambahan, menurut Profesor Edward Said dalam buku ‘Representations of The Intellectuals’, seorang intelektual berperanan menyampaikan pandangan secara bebas tanpa dipengaruhi atau terikat dengan pihak-pihak berkepentingan. Ini bersesuaian dengan tugas manusia sebagai khalifah yang wajib menyebarkan kebenaran tanpa ‘fear of favour’. Namun sayangnya kini, ramai MAHASISWA MUSLIM yang lesu dengan keseronokan sehingga tidak lagi mahu menyuarakan kebenaran.

Mari kita imbas " Background " tokoh-tokoh ISLAM. Di mana sepatutnya kita sebagai MAHASISWA MUSLIM sedar dan tahu serba sedikit tntang mereka. Agar roh jihad meresap dalam dri kita!

Mereka bukanlah dari golongan pelajar jurusan agama, tetapi jurusan biasa. Namun roh jihad yang dtunjukkan memberi kesan yang besar pada dunia.

1) Gulbuddin Hekmatyar, mengambil jurusan akademik. Beliau merupakan bekas PM Afghanistan memperthankan negaranya apabila ditentang oleh Soviet Union.


2) Yahya A'yyash, mengambil jurusan Kejuruteraan Elektrik dan telah mula menceburkan diri dengan perjuangan Islam semasa di kampusnya lagi. Beliau adalah salh seorang yang terlibat dalam mempertahankan Palestin sehingga puak Yahudi menggeruni nya. Beliau adalah orang yg bertanggungjawab terhadap teknik “bom syahid” dalam peperangan menentang rejim Zionis.


3) Fathi Yakan, Dalam bidang pengajian beliau pada awalnya seorang jurutera elektrik, iaitu belajar sehingga peringkat Sarjana Muda (B.A) dan Sarjana (M.A). Keterlibatannya dalam gerakan Islam dan dakwah menyebabkan beliau memandang jauh maslahah ummat lantas menyambung pelajaran dalam Pengajian Islam dan Bahasa Arab sehingga ke peringkat PhD. Dan beliau jugalah yang telah menulis risalah " APA ERTINYA SAYA MENGANUT AGAMA ISLAM " yang menjadi bacaan ramai hgga kini.


4) Abu A'la Al-Maududi, merupakan seorang yang mahir dan menguasai bahasa Inggeris dengan baik. Kemudian beliau menterjemahkannya ke dalam bahasa urdu. Beliau lah yang telah menerbitkan formula pembinaan tamadun bangsa berasaskan Al-Quran dan As-Sunnah.



Ramai lagi yang berada di barisan ini, namun yang penting adalah bagaimana kita sebagai MAHASISWA melakukan perubahan dan ambillah roh jihad dari mereka ini.. Ayuh bangkit mahasiswa!


Bekas Naib Canselor Universiti Malaya, Profesor DiRaja Ungku Aziz. Katanya, 

”Biarlah mahasiswa mencabar asalkan sambil itu mereka belajar. Belajar sambil mencabar, pengetahuan tidak berjuntai seperti pisang, bangsamu tidak termaju tanpa pemimpin, berpengalaman (mencabar) dan terpelajar.”


Maka sekarang, saya tinggalkan persoalan ini di minda kita semua. 


PILIHAN di tangan kita, Kita yang menentukan di manakah kita akan berada.

Marilah kita menjadi seorang MAHASISWA yang menggunakan segala daya fikiran yang ada utk kemaslahatan ISLAM. 

Jangalah kita LESU dan ALPA dengan segala keseronokan, sedarilah kepentingan kita pada ISLAM.

Insafilah setiap detik yang telah beralalu pergi, moga selepas ini kita bangkit menjadi MAHASISWA MUSLIM yang beramal dengan Islam yang shohih dan berani menegakkan kebenaran dan keadilan ISLAM.


Hasan Al-Banna mengatakan; 

"Antum ruhun jadidah tasri fi jasadil ummah." Kamu adalah ruh baru yang mengalir di tubuh ummat.Wahai ikhwan, perlengkapkanlah dirimu dengan mendapat tarbiyah yang sahih, dan pengalaman serta ujian yang terperinci.Ujilah para bakal pejuang dengan amal yang kuat yang banyak, yang tidak disukai oleh mereka, yang membebankan mereka dan pisahkanlah mereka dengan hawa nafsu dan kebiasaan mereka agar mereka tahu apa itu HAKIKAT PERJUANGAN..."


Sekiranya kita mahu ISLAM terus tertindas, maka teruskanlah dalam lena dan bahagia mengAGUNGkan serta berKIBLATkan intipati ajaran BARAT. Cabarlah diri kita untuk menjadi MAHASISWA ISLAM yang PEDULI dengan perkembangan ISLAM dewasa ini serta bersama memperjuangkannya. TAKBIR!


P/S : Semoga kita sentiasa diberikan HIDAYAH oleh ALLAH SWT.




Rujukan : Al-Quran Tafsir dan Terjemahan, Blog UPSI, Ini jalanku. 







~ Al-Faqir ilaAllah ~
~ NSM ~
1.51 am
Al-Ghurfatu

1 comment:

  1. "Aku adalah anak-anak panah Islam. Campakkanlah aku ke mana sahaja, aku tetap berjuang demi Islam." - Saad Bin Abi Waqqas.

    TAKBIR!

    ReplyDelete

Followers