Thursday, January 20, 2011

Manusia BIASA

AKU HANYA MANUSIA





Aku hanya seorang manusia,
Manusia yang sangat biasa bertatih-tatih untuk menjadi luar biasa,
Dalam daerah ini terlalu payah untuk ditakluki,
Manusia biasa seperti aku,
Yang belajar jatuh bangun untuk berdiri,
Adakala menjadi sangat resah dalam setiap tindakan.


Aku manusia yang sering mencuba,
Cuba untuk belajar mencintai dan mengejar perhatianNya,
Namun jalan-jalan yang aku lalui,
Menjadi kebiasaan untuk aku disalah erti,
Tatkala keredhaanNya dicari makalah fitnah dikecapi,
Maka aku memujuk diri untuk terus berdiri,
Agar tiba saat aku bisa berlari.


Aku manusia yang kerap berfikir,
Lalu cuba ku tundukkan nafsu dengan panduan akal nurani,
Seringkali tersasar dari landasan,
Tatkala jiwa-jiwa yang lemah datang mengetuk minda,
Kepahitan itu jelas terasa walaupun disulam pelbagai rasa,
Andai itu takdir untuk ku terima,
Maka dengan izinNya akan ku langkah jua.


Biar tiada siapa yang memandang,
Asalkan DIA sudi memandang,
Biar aku jatuh bangun dan berdiri berulang-ulang,
Asalkan kelak larianku seimbang,
Pada landasan yang benar dan luas terbentang,
Di mana akhirnya ke temui sebuah ketenangan yang abadi.



p/s : Tiada manusia sempurna, belajarlah utk menerima kekurangan dan memberi seluruh kebaikan tanpa mengharap balasan.


No comments:

Post a Comment

Followers