Saturday, March 17, 2012

Hitam dan Putih

SOMEBODY SUCCESSOR 

Teringat zaman kanak-kanak, zaman sekolah rendah, zaman sekolah menengah.. Persoalan-persoalan biasa yang cikgu akan tanya pada anak-anak muridnya,



" Nanti dah besar nak jadi apa ? "

" Cita-cita kamu apa? "

Itulah soalan yang pasti akan disoal oleh guru kepada anak-anak muridnya. Maka semua pelajar akan memberi pelbagai jawapan, 

" nak jadi doktor, nak jadi engineer, nak jadi polis, nak jadi arkitek "

Pendek kata, semua orang pasti nak jadi seseorang yang berjaya, nak jadi somebody successor. Takkan ada yang jawab saya nak jadi tukang sapu sampah, saya nak jadi pengemis. Bukan saya merendah-rendahkan pekerjaan ini, cuma saya katakan itulah hakikat mentaliti semua orang. 

Semua ingin berjaya dalam hidup, definisi berjaya pula pasti dilihat dari konteks kehidupan seseorang itu,

Kerja apakah seseorang tu?
Berapa besar gaji dia?
Besar ke rumah dia?
Kaya ke suami atau isteri dia?

Manusia akan melihat dan memandang dari sudut materialistik walaupun di bibir mengatakan tidak, namun itulah hakikatnya. Sedangkan hidup di dunia ini hanyalah sementara sebagaimana yang disebut dalam hadis,

" Dunia ini ibarat ladang, tuailah tanaman dengan sebaiknya, kerana hasil tuaian itulah kelak yang akan dibawa ke akhirat kelak "
Maka, sebab itu kita perlu kembali koreksi erti sebuah kejayaan dalam diri kita.


Aku seorang yang berjaya jika aku mampu menjadi seorang yang bermanfaat dan ikhlas pada ibu bapanya, adik beradik, guru-guru, sahabat, dan yang mengenali di waktu hidup dan setelah mereka tiada.
Aku seorang yang berjaya jika aku mampu menjadi seorang yang membela agamaNya walaupun ilmu ku amat sedikit.
Aku seorang yang berjaya bilamana mampu menahan amarahku dari menyakiti hati orang sekelilingku.
Aku seorang yang berjaya bilamana mampu membahagi-bahagikan harta ku pada yang berhak.
Aku seorang yang berjaya bilamana saat aku membaca kalam-kalam Al-Quran, aku mampu menangis kerana merasai getaranNya.
Aku seorang yang berjaya bilamana mampu menghasilkan kesinambungan sebagaimana diriku bahkan jauh lebih baik dari aku.


Sungguh saya teringat perbualan Saidina Ali bersama Hassan dan Hussin dalam sebuah hadis,


Saidina Ali : Nanti sudah besar nak jadi apa?
Hassan : Saya nak jadi macam bapa, tinggi ilmu pengetahuan, banyak menjadi rujukan.
Hussin : Saya nak jadi macam bapa, sentiasa baik amalannya.
Saidina Ali : Janganlah jadi macam aku, tetapi jadilah lebih baik dariku.


Maka pilihlah sekarang definisi SUCCESS yang macam mana anda inginkan. Bak kata Hlovate dalam novel Rooftop Rant nya,


" Live Well or Live Hell? You choose it! "  


SUATU YANG PASTI

Apakah perkara yang paling pasti dalam hidup ni? 

MATI! Mati itu pasti, tetapi tidak tahu bila ia akan berlaku kerana itu kita perlu sentiasa mempersiapkan diri. Sesungguhnya banyak mengingati mati itu adalah orang yang paling bijak.  

" Sesungguhnya tidak ada hitam putih dalam hal-hal masa depan "

Maka, jadilah kita seorang yang sentiasa berusaha sedaya upaya untuk menghasilkan sesuatu yang terbaik. Terbaik dari sudut siapa? Pastilah dari sudut Allah SWT, bukan dari sudut manusia semata. Hanya apabila kita pasti dan yakin segalanya datang dari Allah dan Allah jua berhak menarik semua kembali, maka kita akan menjalani hidup ini dengan baik. 

Walaupun kita merancang sesuatu, namun sedarlah ALLAH jua merancang sesuatu untuk kita, dan sesungguhnya kita tidak tahu bahkan DIA lebih tahu apa yang terbaik buat kita. DIA lah sebaik-baik perancang.

No comments:

Post a Comment

Followers