Tuesday, February 15, 2011

Aku merinduimu...

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, hari ini hari kelahiran kekasih YANG MAHA AGUNG... kekasih NYA... Ya Rasulullah...

Bagindalah kekasih yang perlu sentiasa dekat di hati... yg perlu sentiasa kita rindui...

Maka, sempena kelahirannya ini, satu puisi saya siapkan..khas untukmu ya Rasulullah...





Ya Rasulullah,

Titisan air jenih ini tidak mampu ku tahan tatkala merinduimu,

Dikaulah kekasih agung yang sentiasa aku rindui,

Menyintaimu adalah yang amat aku hajati,

Ummatmu ini telah memilih satu jalan yang hakiki,

Untuk menuju suatu destinasi bagi menggapai redha ilahi.


Namun kekasihku,

Adakalanya di atas jalan ini hampir menjadikan aku lemah,

Jalan yang ku lalui ini terasa amat payah,

Semakin kebenaran yang aku cari semakin kebencian yang aku perolehi,

Aku cuba gagahi diri dengan memujuk hati,

Aku hanyalah menyambung perjuanganmu bukan memulakan atau mengakhiri.


Wahai Nabiyullah,

Di atas jalan yang kau bina ini,

Telah ku temui pelbagai ragam dan karenah insani,

Sehingga aku pasrah untuk menakluki daerah hati,

Sesungguhnya bukan semua hati mampu untukku menangi,

Hebatnya didikanmu ya Rasulullah terhadap diri.


Apabila engkau dicerca dan dihina,

Akan dikau hadiahkan seukir senyuman ikhlas,

Apabila ada yang membencimu,

Akan kau kirimkan doa untuk kebahagiaan dirinya,

Apakah aku mampu untuk mengikuti kemuliaan akhlakmu ini?


Untukmu kekasihku,

Jalan ini akan aku terus tempuhi,

Hingga akhirnya aku menjumpai titik berhenti,

Semoga tika itu cinta kita terus subur bersemi,

Andai di mata mereka aku ini hina,

Aku redha dan pasrah dengan kehendak ilahi.


Perhentian yang pasti,

Hanya pengakhiran yang bakal ku temui,

Adalah menuju cinta ilahi suatu cinta yang hakiki,

Dengan syafaatmu wahai nabi akhirnya kelak dapat kasih bersemi.







Sesungguhnya tiada daya upaya selain dari izinNya...

Wahai Tuhan ku yang Esa
Bila kenangkan QaharMu
Rasa gerun di hatiku
Kerana takutkan seksaMu

HambaMu rasa putus asa
Siapakah dapat bersihkan diri
Dari segala dosa yang memburu
Setiap hari setiap ketika

Tika mengenang GhafarMu
Putus asa tiada lagi
Semangatku pulih kembali
Harapanku subur kembali

Ujian menimpa menekan di jiwa
Tak sanggup meneruskan perjuanganku
MehnahMu itu penghapus dosaku
Mengganti hukumanMu di akhirat

Di waktu mengenang rahmatMu
Terasa diri kurang bersyukur
PadaMu harusku memohon
Moga syukurku bertambah
Alangkah susahnya
Mendidik nafsuku
Yang tidak dapat melihat kebenaranMu
Bantulah hambaMu
Dalam mendidik jiwaku ini




p/s : bertahanlah wahai diri. Saya manusia biasa yang tak lekang dari salah dan silap. Kenapa manusia lebih mudah menghukum berbanding mencari kebenaran itu? ( T _ T ). 
Biarlah DIA yang mnilai segala-galanya..


No comments:

Post a Comment

Followers