Saturday, February 26, 2011

DUA DUNIA

DUNIA KAU DAN AKU


Hari ini aku melihat DUNIA dengan 2 pandangan yang berbeza,

 Di satu sudut aku melihat ramainya manusia yang seyum ketawa riang gembira,

Seolah-olah tiada apa yang berlaku serta tiada apa yang bakal berlaku lagaknya,

Masing-masing sibuk dengan DUNIA nya sehingga adakala lupa pada AKHIRAT utk seketika,

Kenapa kita dicipta olehNya di atas DUNIA?

Ke mana pula arah yang akan dituju selepas hidup di DUNIA?


Dalam pencarian ini lalu aku melihat di satu sudut yang berbeza,

Manusia-manusia yang tidak kenal erti penat dan lelah,

Ke sana ke sini membawa risalah DAKWAH,

Sehingga hak untuk diri bukan suatu keutamaan berbanding jiwa-jiwa yang memerlukan,

Mereka di caci dan dihina seolah-olah melakukan kesalahan,

Tatkala di tanya apakah kau tidak PENAT?

Jawapannya tidak kerana ISTIREHAT yang panjang kelak yang ku harapkan,

Di manakah maksudmu itu?

Di AKHIRAT sana dalam syurga idaman. 


Lalu aku keliru DUNIA yang didiami ini di bawah langit yang satu,

Namun  hakikat insan yang diciptakan tidak menjalankan AMANAH tuhan,

Aku takut andai aku gembira dalam KELALAIAN yang aku ciptakan,

Aku risau andai selepas ini tiada lagi nikmat IMAN dan ISLAM

Aku bimbang andai tergolong dalam golongan yang ramai,

Sepertimana Sabda Baginda,

Ummat ISLAM di akhir zaman ini ibarat BUIH di lautan,

Banyak namun tidak memberi sebarang NILAI,




Di akhir destinasi kelak aku mohon kepada tuhan agar berilah petunjuk,

Dalam menghadapi 2 DUNIA yang hakikatnya SATU pada nilaian Pencipta,

Agar kelak jalan yang aku lalui itu menuju keredhanNya,

Al Qur’an mengatakan, “Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan” (QS Ali Imran [3] ayat 185)



Pilihlah JALAN itu tanpa sebarang desakan,

Pada hadits Imam Ali as mengatakan, “Manusia itu anak-anak dunia, karena itu tidak bisa dicela seseorang yang mencintai ibunya.” 87]

Imam al-Baqir as berkata, “Sebaik-baik pertolongan dunia adalah yang mengantarkan kepada (amal) akhirat.” 92]
Imam al-Baqir as meriwayatkan bahwa Allah Ta’ala telah mewahyukan kepada Musa as : 
“…Dia (dunia) itu adalah tempat tinggal orang-orang zalim, kecuali orang-orang yang beramal baik di dalamnya, karena sesungguhnya yang demikian itu baginya sebaik-baik tempat tinggal.” 93]



No comments:

Post a Comment

Followers